REGULAMIN SZKOLNEGO RZECZNIKA PRAW UCZNIA

Regulamin Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia w LO im. Adama Mickiewicza

w Opolu Lubelskim

 

 

 

Podstawa prawna: 

Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej

Powszechna Deklaracja Praw Człowieka

Konwencja o Prawach Dziecka

Prawo Oświatowe

 Statut Szkoły

Regulamin Samorządu Uczniowskiego

 

 

Spis treści:

  1. Prawa ucznia wywodzące się z Konwencji o Prawach Dziecka
  2. Zadania i obowiązki Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
  3. Prawa Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
  4. Tryb wnoszenia skargi do Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
  5. Tryb postępowania Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia w sprawach spornych
  6. Ogólne zasady dotyczące wyboru i pracy Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
  7. Wybory Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
  8. Rezygnacja/odwołanie Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia

 

§ 1

 

Prawa ucznia wywodzące się z Konwencji o Prawach Dziecka

  1.  Uczeń ma prawo do:
    1. znajomości swoich praw;
    2. dochodzenia swoich praw;
    3. nauki i informacji z różnych źródeł;
    4. wypoczynku i czasu wolnego;
    5. równego traktowania wobec prawa;
    6. ochrony przed poniżającym karaniem i traktowaniem oraz wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej;
    7. ochrony prywatności w zakresie życia osobistego, korespondencji;
    8. wyrażania własnych poglądów;
    9. swobody myśli, sumienia i wyznania;
    10. swobodnego zrzeszania się;
    11. ochrony zdrowia;
    12. odpowiedniego poziomu życia.

 

§ 2

 

 Zadania i obowiązki Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia

 Zapoznanie się i znajomość przepisów prawa, na podstawie których działa;

  1. Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia;
  2. Popularyzowanie praw ucznia wśród społeczności szkolnej;
  3. Współpraca z samorządem uczniowskim w zakresie upowszechniania praw i obowiązków ucznia;
  4. Egzekwowanie i przestrzeganie przepisów dotyczących praw ucznia,
  5. Świadczenie pomocy uczniom w zakresie korzystania z praw i szanowania prawa innych;
  6. Podejmowanie lub monitorowanie działań mediacyjnych w sytuacjach konfliktowych (uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel);
  7. Informowanie stron o podjętych przez siebie działaniach;
  8. Przekazywanie informacji o możliwościach rozwiązania konfliktu przez inne podmioty, gdy sprawa wykracza poza jego kompetencje;
  9. Dokumentowanie swoich działań;
  10. Zachowanie tajemnicy informacji uzyskanych w toku postępowania;
  11. Ścisła współpraca z drugą osobą rzecznika (nauczyciel/uczeń);
  12. Współpraca z dyrekcją szkoły, nauczycielami, wychowawcami i szkolnym pedagogiem, psychologiem;
  13. Opracowanie sposobów komunikowania się z uczniami oraz przepływu informacji;
  14. Rzecznik raz w roku składa radzie pedagogicznej i samorządowi uczniowskiemu sprawozdanie ze swej działalności.

 

§ 3

 

 Prawa Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia

 Rzecznik ma prawo do:

  1. Swobodnego działania w ramach obowiązującego prawa;
  2. Uzyskania pełnej informacji dotyczące sytuacji konfliktowej;
  3. Zapoznania się z opiniami stron konfliktu;
  4. Uzyskania pomocy ze strony każdego ucznia i pracownika szkoły;
  5. Zasięgnięcia opinii Rady SU, Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców;
  6. Podjęcia mediacji ze stronami;
  7. Odstąpienia od podjęcia lub prowadzenia interwencji;
  8. Wnioskowania w sprawie zawieszenia kar nałożonych na ucznia i udzielania poręczeń;
  9. Zwrócenia się o pomoc do dyrektora szkoły w sprawach szczególnie trudnych.

 

§ 4

 

 Tryb wnoszenia skargi do Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia

  1. Skarga do rzecznika może być ustna lub złożona na piśmie i zawierać: imię i nazwisko, klasę oraz opis sprawy (jasno sprecyzowane, konkretne zarzuty). Skargi niezawierające imienia, nazwiska i klasy pozostawia się bez rozpoznania. Ustna skarga powinna być opisana przez rzecznika i podpisana przez zainteresowanego.
  2. Jeżeli z treści skargi nie można ustalić przedmiotu sprawy, rzecznik prosi na piśmie o złożenie dodatkowych wyjaśnień w terminie 7 dni od otrzymania prośby.
  3. Dodatkowe wyjaśnienia wnoszący składa rzecznikowi osobiście, ustnie (do protokołu).
  4. Jeżeli wnioskodawca nie złoży w wymaganym terminie dodatkowych wyjaśnień, o których mowa w punkcie 3, jego skarga pozostaje bez rozpoznania.
  5. Jeżeli w wyniku podjętych działań wyjaśniających rzecznik przychyli się do skargi, stwierdzając, że naruszone zostały prawa ucznia – sporządza w tej sprawie swoją opinię (na piśmie) oraz zwraca się do dyrektora szkoły o podjęcie środków zmierzających do usunięcia zaistniałych uchybień.
  6. Ostateczną decyzję dotyczącą wniesionej skargi podejmuje dyrektor szkoły po uprzednim zapoznaniu się z wynikami postępowania wyjaśniającego przeprowadzonego przez rzecznika oraz jego opinią w tej sprawie.

 

§ 5

 

Tryb postępowania Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia w sprawach spornych

 Zapoznanie się z opinią stron konfliktu;

  1. Zapoznanie się z dostępną dokumentacją związaną ze sprawą;
  2. Podjęcie mediacji ze stronami;
  3. Zasięgnięcie opinii w zależności od potrzeb, samorządu klasowego, Rady Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy, pedagoga, psychologa, nauczycieli, dyrektora szkoły.
  4. Informowanie stron o podjętych działaniach i decyzjach.

 

§ 6

 

Ogólne zasady dotyczące wyboru i pracy Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia

  1. Spory rozstrzyga się na zasadzie negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania stron;
  2. Wybór rzecznika inicjuje Rada Samorządu Uczniowskiego;
  3. Funkcja rzecznika jest dobrowolna;
  4. Rzecznik pełni swoją funkcję przez 2 lata;
  5. Rzecznikiem może być każdy członek rady pedagogicznej;
  6. Funkcja rzecznika może być pełniona

 

§ 7

 

Wybory Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia

 

  1. Rzecznik wybierany jest przez społeczność uczniowską i Radę Pedagogiczną spośród wytypowanych osób, po uzyskaniu ich zgody;
  2. Wybory są:
    1. tajne – każdy uczeń i nauczyciel ma prawo do tajności swojego wyboru;
    2. powszechne – każdy uczeń i nauczyciel jest w równej mierze uprawniony do głosowania;
    3. bezpośrednie – uczeń i nauczyciel osobiście uczestniczy w wyborach;
  1. Wybory inicjowane są przez Radę Samorządu Uczniowskiego;
  2. Kandydatury zgłaszane są przez Radę Samorządu Uczniowskiego, Radę Rodziców i Radę Pedagogiczną;
  3. Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców mogą odstąpić od zgłaszania kandydatów;
  4. Funkcję Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia obejmuje nauczyciel;
  5. Wybory rzecznika odbywają się na początku roku szkolnego, we wrześniu (dokładny termin ustala Rada Samorządu Uczniowskiego);
  6. Stanowisko rzecznika obejmują kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę głosów (nauczyciel);
  7. W przypadku jednakowej liczby głosów przeprowadza się dodatkowe głosowanie;
  8. Głosy oddawane są na 1 kandydata;
  9. Za przeprowadzenie wyborów odpowiedzialna jest Komisja Wyborcza Samorządu Uczniowskiego;
  10. Komisja Wyborcza Samorządu Uczniowskiego wybiera spośród siebie Komisję Skrutacyjną (liczącą oddane głosy);
  11. Wyniki wyborów Komisja ogłasza na tablicy Samorządu Uczniowskiego w dniu wyborów;
  12. Rzecznik jest powołany przez dyrektora szkoły.

 

§ 8

 

Rezygnacja / odwołanie Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia

 

  1. Rzecznik może zrezygnować z pełnienia funkcji z ważnych dla niego powodów;
  2. Rzecznik może być odwołany z pełnionej funkcji przez dyrektora szkoły na wniosek Samorządu Uczniowskiego, Rady Pedagogicznej lub Rady Rodziców;
  3. Decyzję o odwołaniu rzecznika podejmuje dyrektor w porozumieniu z Radą Samorządu Uczniowskiego, Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców;
  4. Gdy rzecznik przestaje być członkiem społeczności szkolnej, zrezygnował lub został odwołany z funkcji przeprowadza się dodatkowe wybory w terminie ustalonym przez Radę Samorządu Uczniowskiego.