Regulamin Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia w LO im. Adama Mickiewicza
w Opolu Lubelskim
Podstawa prawna:
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
Konwencja o Prawach Dziecka
Prawo Oświatowe
Statut Szkoły
Regulamin Samorządu Uczniowskiego
Spis treści:
- Prawa ucznia wywodzące się z Konwencji o Prawach Dziecka
- Zadania i obowiązki Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
- Prawa Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
- Tryb wnoszenia skargi do Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
- Tryb postępowania Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia w sprawach spornych
- Ogólne zasady dotyczące wyboru i pracy Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
- Wybory Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
- Rezygnacja/odwołanie Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
§ 1
Prawa ucznia wywodzące się z Konwencji o Prawach Dziecka
- Uczeń ma prawo do:
-
- znajomości swoich praw;
- dochodzenia swoich praw;
- nauki i informacji z różnych źródeł;
- wypoczynku i czasu wolnego;
- równego traktowania wobec prawa;
- ochrony przed poniżającym karaniem i traktowaniem oraz wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej;
- ochrony prywatności w zakresie życia osobistego, korespondencji;
- wyrażania własnych poglądów;
- swobody myśli, sumienia i wyznania;
- swobodnego zrzeszania się;
- ochrony zdrowia;
- odpowiedniego poziomu życia.
§ 2
Zadania i obowiązki Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
Zapoznanie się i znajomość przepisów prawa, na podstawie których działa;
- Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia;
- Popularyzowanie praw ucznia wśród społeczności szkolnej;
- Współpraca z samorządem uczniowskim w zakresie upowszechniania praw i obowiązków ucznia;
- Egzekwowanie i przestrzeganie przepisów dotyczących praw ucznia,
- Świadczenie pomocy uczniom w zakresie korzystania z praw i szanowania prawa innych;
- Podejmowanie lub monitorowanie działań mediacyjnych w sytuacjach konfliktowych (uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel);
- Informowanie stron o podjętych przez siebie działaniach;
- Przekazywanie informacji o możliwościach rozwiązania konfliktu przez inne podmioty, gdy sprawa wykracza poza jego kompetencje;
- Dokumentowanie swoich działań;
- Zachowanie tajemnicy informacji uzyskanych w toku postępowania;
- Ścisła współpraca z drugą osobą rzecznika (nauczyciel/uczeń);
- Współpraca z dyrekcją szkoły, nauczycielami, wychowawcami i szkolnym pedagogiem, psychologiem;
- Opracowanie sposobów komunikowania się z uczniami oraz przepływu informacji;
- Rzecznik raz w roku składa radzie pedagogicznej i samorządowi uczniowskiemu sprawozdanie ze swej działalności.
§ 3
Prawa Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
Rzecznik ma prawo do:
- Swobodnego działania w ramach obowiązującego prawa;
- Uzyskania pełnej informacji dotyczące sytuacji konfliktowej;
- Zapoznania się z opiniami stron konfliktu;
- Uzyskania pomocy ze strony każdego ucznia i pracownika szkoły;
- Zasięgnięcia opinii Rady SU, Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców;
- Podjęcia mediacji ze stronami;
- Odstąpienia od podjęcia lub prowadzenia interwencji;
- Wnioskowania w sprawie zawieszenia kar nałożonych na ucznia i udzielania poręczeń;
- Zwrócenia się o pomoc do dyrektora szkoły w sprawach szczególnie trudnych.
§ 4
Tryb wnoszenia skargi do Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
- Skarga do rzecznika może być ustna lub złożona na piśmie i zawierać: imię i nazwisko, klasę oraz opis sprawy (jasno sprecyzowane, konkretne zarzuty). Skargi niezawierające imienia, nazwiska i klasy pozostawia się bez rozpoznania. Ustna skarga powinna być opisana przez rzecznika i podpisana przez zainteresowanego.
- Jeżeli z treści skargi nie można ustalić przedmiotu sprawy, rzecznik prosi na piśmie o złożenie dodatkowych wyjaśnień w terminie 7 dni od otrzymania prośby.
- Dodatkowe wyjaśnienia wnoszący składa rzecznikowi osobiście, ustnie (do protokołu).
- Jeżeli wnioskodawca nie złoży w wymaganym terminie dodatkowych wyjaśnień, o których mowa w punkcie 3, jego skarga pozostaje bez rozpoznania.
- Jeżeli w wyniku podjętych działań wyjaśniających rzecznik przychyli się do skargi, stwierdzając, że naruszone zostały prawa ucznia – sporządza w tej sprawie swoją opinię (na piśmie) oraz zwraca się do dyrektora szkoły o podjęcie środków zmierzających do usunięcia zaistniałych uchybień.
- Ostateczną decyzję dotyczącą wniesionej skargi podejmuje dyrektor szkoły po uprzednim zapoznaniu się z wynikami postępowania wyjaśniającego przeprowadzonego przez rzecznika oraz jego opinią w tej sprawie.
§ 5
Tryb postępowania Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia w sprawach spornych
Zapoznanie się z opinią stron konfliktu;
- Zapoznanie się z dostępną dokumentacją związaną ze sprawą;
- Podjęcie mediacji ze stronami;
- Zasięgnięcie opinii w zależności od potrzeb, samorządu klasowego, Rady Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy, pedagoga, psychologa, nauczycieli, dyrektora szkoły.
- Informowanie stron o podjętych działaniach i decyzjach.
§ 6
Ogólne zasady dotyczące wyboru i pracy Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
- Spory rozstrzyga się na zasadzie negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania stron;
- Wybór rzecznika inicjuje Rada Samorządu Uczniowskiego;
- Funkcja rzecznika jest dobrowolna;
- Rzecznik pełni swoją funkcję przez 2 lata;
- Rzecznikiem może być każdy członek rady pedagogicznej;
- Funkcja rzecznika może być pełniona
§ 7
Wybory Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
- Rzecznik wybierany jest przez społeczność uczniowską i Radę Pedagogiczną spośród wytypowanych osób, po uzyskaniu ich zgody;
- Wybory są:
-
- tajne – każdy uczeń i nauczyciel ma prawo do tajności swojego wyboru;
- powszechne – każdy uczeń i nauczyciel jest w równej mierze uprawniony do głosowania;
- bezpośrednie – uczeń i nauczyciel osobiście uczestniczy w wyborach;
- Wybory inicjowane są przez Radę Samorządu Uczniowskiego;
- Kandydatury zgłaszane są przez Radę Samorządu Uczniowskiego, Radę Rodziców i Radę Pedagogiczną;
- Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców mogą odstąpić od zgłaszania kandydatów;
- Funkcję Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia obejmuje nauczyciel;
- Wybory rzecznika odbywają się na początku roku szkolnego, we wrześniu (dokładny termin ustala Rada Samorządu Uczniowskiego);
- Stanowisko rzecznika obejmują kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę głosów (nauczyciel);
- W przypadku jednakowej liczby głosów przeprowadza się dodatkowe głosowanie;
- Głosy oddawane są na 1 kandydata;
- Za przeprowadzenie wyborów odpowiedzialna jest Komisja Wyborcza Samorządu Uczniowskiego;
- Komisja Wyborcza Samorządu Uczniowskiego wybiera spośród siebie Komisję Skrutacyjną (liczącą oddane głosy);
- Wyniki wyborów Komisja ogłasza na tablicy Samorządu Uczniowskiego w dniu wyborów;
- Rzecznik jest powołany przez dyrektora szkoły.
§ 8
Rezygnacja / odwołanie Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia
- Rzecznik może zrezygnować z pełnienia funkcji z ważnych dla niego powodów;
- Rzecznik może być odwołany z pełnionej funkcji przez dyrektora szkoły na wniosek Samorządu Uczniowskiego, Rady Pedagogicznej lub Rady Rodziców;
- Decyzję o odwołaniu rzecznika podejmuje dyrektor w porozumieniu z Radą Samorządu Uczniowskiego, Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców;
- Gdy rzecznik przestaje być członkiem społeczności szkolnej, zrezygnował lub został odwołany z funkcji przeprowadza się dodatkowe wybory w terminie ustalonym przez Radę Samorządu Uczniowskiego.