Regulamin Rady Rodziców
Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Opolu Lubelskim
Rozdział I
Postanowienia ogólne
- Rodzicielski organ szkoły nosi nazwę Rada Rodziców Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Opolu Lubelskim.
- Rada Rodziców jest organem autonomicznym, demokratycznie wybranym, samorządnym przedstawicielem rodziców, reprezentującym wszystkich rodziców LO, współpracującym z dyrektorem szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim i organizacjami nadzorującymi szkołę w realizacji zadań szkoły, gdzie pojęcie „szkoła” oznacza instytucję oświatowo – wychowawczą zajmującą się kształceniem i wychowaniem dzieci, młodzieży i dorosłych, stosownie do przyjętych w danym społeczeństwie celów i zadań oraz koncepcji oświatowo – wychowawczych i programów.
- W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu Rad klasowych wybranym przez zebranie rodziców uczniów każdej klasy w wyborach na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym. Wybór następuje zwykłą większością głosów.
- Regulamin Rady Rodziców określa:
- Cele i zadania Rady Rodziców;
- Organizację ogółu rodziców i Rady Rodziców;
- Tryb podejmowania uchwał przez Radę Rodziców;
- Zasady wyborów do organów Rady Rodziców;
- Ramowy plan pracy Rady Rodziców i jej organów;
- Zasady gromadzenia, wydatkowania i obsługi rachunkowej funduszy Rady Rodziców;
- Ramowy preliminarz wydatków Rady Rodziców.
Rozdział II
Cele i zadania Rady Rodziców
- Podstawowym celem Rady Rodziców jest reprezentowanie interesów rodziców i opiekunów uczniów Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Opolu Lubelskim przez podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a w szczególności współdziałania w procesie wychowania, nauczania i opieki.
- Rada Rodziców realizuje swoje cele w szczególności przez:
- Zapewnienie rodzicom wpływu na działalność szkoły poprzez wyrażanie i przekazywanie dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej oraz organowi nadzorującemu szkołę w sprawach związanych z działalność szkoły;
- Pobudzanie aktywności i organizowanie różnorodnych form działalności na rzecz rozwoju szkoły;
- Spójne oddziaływanie na młodzież przez rodzinę i szkołę w procesie nauczania, wychowania i opieki, zgodnie z jej potrzebami rozwojowymi i zdrowotnymi;
- Formułowanie wniosków i opinii w sprawach przewidzianych przepisami prawach;
- Finansowe i organizacyjne wspieranie działalności statutowej szkoły;
- Wspieranie działalności Samorządu Uczniowskiego;
- Współpracę z dyrektorem i nauczycielami szkoły w celu poprawy jakości jej pracy;
- Aktywizowanie rodziców do czynnej współpracy z Radą Rodziców.
- Do zadań Rady Rodziców należy:
- Występowanie we wszystkich sprawach dotyczących szkoły do dyrektora oraz pozostałych organów szkoły, a także do organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór nad szkołą;
- Uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie realizowane przez nauczycieli treści i działania o charakterze wychowawczym kierowane do uczniów oraz Programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym kierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli, zapewnienie sprawnego przepływu informacji między rodzicami a organami Szkoły;
- Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły, opiniowanie dokumentów szkolnych i projektów planów finansowych;
- Pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy szkoły;
- Na wniosek dyrektora szkoły wyrażanie opinii na temat pracy nauczyciela kończącego staż i podlegającego ocenie dorobku;
- Dokonywanie wyboru przedstawiciela reprezentującego Radę Rodziców podczas konkursu na dyrektora szkoły;
- Wybór przedstawicieli rodziców do zgromadzeń i komisji oraz innych ciał, w których przepisy przewidują udział przedstawicieli rodziców uczniów szkoły;
- Uchwalanie corocznego preliminarza Rady Rodziców lub jego zmian;
- Gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców niezbędnych do wspierania potrzeb Szkoły, ustalania zasad wydatkowania tych funduszy,
- Podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków finansowych dla potrzeb szkoły, zwłaszcza na działalność opiekuńczo-wychowawczą, w bieżącym i perspektywicznym programowaniu pracy szkoły,
- Współudział w realizacji działań opiekuńczo – wychowawczych podejmowanych na podstawie Programu profilaktyki i Programu wychowawczego obowiązującego w szkole.
- Udzielanie pomocy Samorządowi Uczniowskiemu
Rozdział III
Skład i struktura Organów Rady Rodziców oraz sposób ich powoływania
- Rada Klasowa rodziców wybierana jest w głosowaniu tajnym przez ogólne zebranie rodziców danej klasy na zasadach ustalonych przez rodziców uczestniczących w zebraniu, na pierwszym zebraniu rodziców w danym roku szkolnym, które musi się odbyć do dnia 30 września.
- Rada Rodziców złożona z przedstawicieli Rad Klasowych zbiera się na zebraniu do dnia 15 października i konstytuuje swój skład osobowy.
- Organem przedstawicielskim i wykonawczym Rady Rodziców jest Prezydium, wybrane spośród Rady Rodziców w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.
- Prezydium Rady Rodziców składa się z :
- Przewodniczącego,
- Skarbnika,
- Sekretarza
- W przypadku nieobecności przewodniczącego jego obowiązki przejmuje skarbnik
- Organem kontrolującym prawidłowość działania Rady jest Komisja rewizyjna (co najmniej 2 osoby) wybrana spośród Rady Rodziców w głosowaniu tajnym na zebraniu plenarnym.
- Kadencja Członka Rady Rodziców upływa w roku szkolnym ukończenia szkoły przez ucznia, którego rodzic jest członkiem Prezydium Rady Rodziców, jednak nie wcześniej niż do ukonstytuowania się nowego składu Rady Rodziców.
- Posiedzenia Rady Rodziców odbywają się w po każdym zebraniu z rodzicami i w zależności od potrzeb.
- Posiedzenia Rady Rodziców mogą być również zwoływane w każdym czasie z inicjatywy Rady Rodziców oraz na wniosek dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej lub Samorządu Uczniowskiego.
Rozdział IV
Tryb i zakres działania organów Rady Rodziców
- Zakres i tryb działania rad klasowych to w szczególności:
- Współdziałanie z rodzicami i włączanie ich do realizacji zadań zgodnie z własnym planem pracy;
- Współdziałanie z Radą Rodziców w realizacji zadań ogólnoszkolnych;
- Współdziałanie z Radą Rodziców w celu realizacji planu pracy Rady Rodziców;
- Zwoływanie zebrań rodziców w uzasadnionych przypadkach, a także na wniosek wychowawcy.
- Zakres i tryb działania Rady Rodziców:
- Reprezentowanie ogółu rodziców uczniów Szkoły, wobec dyrektora i innych organów Szkoły oraz na zewnątrz;
- Realizacja planu pracy Rady Rodziców;
- Podejmowanie decyzji dotyczących działalności, zakresu i realizacji zadań finansowo-gospodarczych;
- Ścisłe współdziałanie z dyrektorem i Radą Pedagogiczną;
- Przekazywanie dyrektorowi decyzji, opinii i wniosków Rady Rodziców;
- Przygotowywanie zebrań Rady Rodziców;
- Prowadzenie korespondencji i dokumentacji zebrań Rady Rodziców;
- Prawidłowe przechowywanie całości dokumentacji Rady Rodziców.
- Pracami Rady Rodziców i Prezydium kieruje Przewodniczący, a w razie jego nieobecności Sekretarz.
- Zakres i tryb działania Komisji Rewizyjnej:
- Czuwanie nad zgodnością działania poszczególnych organów Rady Rodziców zgodnie z regulaminem i przepisami ogólnie obowiązującymi w działalności finansowo-gospodarczej;
- Składanie sprawozdań z przeprowadzonych kontroli, łącznie z wnioskami pokontrolnymi przed Radą Rodziców;
- Opiniowanie rocznego sprawozdania finansowego Rady Rodziców;
- Wykonywanie innych zadań kontrolnych zleconych przez Radę Rodziców.
- Finanse Rady Rodziców mogą być kontrolowane jedynie przez Komisję Rewizyjną, Regionalną Izbę Obrachunkową i Urząd Skarbowy.
- Członkowie Rady Rodziców wykonują swoją pracę społecznie.
Rozdział V
Podejmowanie uchwał
- Uchwały Rady Rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
- W sprawach personalnych, a także na formalny wniosek członków Rady Rodziców, głosowanie odbywa się w trybie tajnym.
- Rada Rodziców upoważnia prezydium do podejmowania decyzji w imieniu Rady.
- Uchwały Rady oraz prezydium Rady Rodziców, które są podejmowane w okresie między zebraniami Rady, są obowiązujące dla wszystkich rodziców.
- W przypadku podjęcia przez Radę Rodziców lub prezydium Rady uchwały sprzecznej z prawem lub ważnym interesem szkoły, dyrektor może zawiesić jej wykonanie i w termie 7 dni uzgodnić z prezydium dalszy tok postępowania.
Rozdział VI
Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy Rady Rodziców
- Główne źródła funduszy Rady Rodziców to: dobrowolne składki rodziców, a także darowizny od osób fizycznych i prawnych.
- Projekt planu finansowego opracowuje Prezydium Rady Rodziców na każdy rok szkolny, uwzględniając przewidywane wpływy i wydatki w nowym roku szkolnym. W okresie od 1 września do zatwierdzenia planu finansowego na dany rok szkolny fundusze wydawane są wg planu finansowego z roku poprzedniego.
- Fundusze Rady Rodziców mogą być wydatkowane na wspieranie celów statutowych szkoły, w tym szczególnie udzielanie szkole pomocy materialnej w zakresie realizacji programu wychowania i opieki nad uczniami.
- Wnioski o przyznanie środków z funduszu Rady Rodziców mogą składać:
- Dyrektor,
- Nauczyciele,
- Rady klasowe,
- Samorząd Uczniowski.
- Rada może posiadać środki na koncie bankowym, a osobami uprawnionymi do jednoosobowego rozporządzania tymi środkami i reprezentowania Rady Rodziców przed bankiem są:
- Przewodniczący;
- Skarbnik
- Środki Rady Rodziców mogą być wykorzystywane na udzielenie szkole pomocy materialnej:
- Przyznawanie najlepszym uczniom nagród finansowych,
- Zakup nagród dla uczniów szkoły,
- Współudział w kosztach utrzymania i modernizacji szkoły między innymi: zakup pomocy naukowych dla pracowni przedmiotowych, zakup książek do biblioteki;
- Wspomaganie finansowe imprez okolicznościowych;
- Inne wydatki uznane przez Radę Rodziców za celowe.
- Za podstawę dokonania wypłaty z Rady Rodziców mogą służyć tylko oryginalne dowody księgowe (rachunki, paragony, dowody wewnętrzne kasy fiskalnej), podpisane przez Przewodniczącego Rady Rodziców lub członka Prezydium Rady Rodziców, a wszelkie wydatki podlegają ewidencji księgowej.
- Za prawidłową działalność gospodarczo-finansową Rady Rodziców odpowiada Prezydium Rady Rodziców.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
- Wszelkie zmiany w niniejszym Regulaminie mogą być wprowadzone uchwałą Rady Rodziców.
- Sprawy nieuregulowane w Regulaminie rozstrzyga Rada Rodziców w drodze uchwały.
- W działalności finansowej Rady Rodziców obowiązują zasady celowego i oszczędnego gospodarowania środkami społecznymi.
- W przypadku nierespektowania uprawnień Rady Rodziców przez dyrekcję szkoły, podległych jej pracowników, a także Radę Pedagogiczną, Prezydium Rady Rodziców może złożyć pisemnie zażalenie na tego rodzaju stan rzeczy do dyrektora szkoły lub kierownictw pozostałych organów szkoły oraz ma prawo oczekiwać wyczerpującej odpowiedzi.
- W przypadku konfliktu Rady Rodziców z innymi organami szkoły wynikającego z nierespektowania uprawnień społeczności rodzicielskiej oraz nieudzielenia wyczerpujących odpowiedzi na złożone zażalenia Prezydium rady Rodziców ma prawo zwrócenia się o rozstrzygnięcie sporu do organu prowadzącego szkołę.
- Rada posługuje się pieczęcią podłużną o treści: „Rada Rodziców przy Liceum Ogólnokształcącym im. A. Mickiewicza w Opolu Lubelskim, ul. Lipowa 23”
- Niniejszy regulamin może być w każdej chwili zmieniony w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.